Saturday, December 15, 2012

La' Tahzan : Kelembutan Memudahkan Beroleh Hajat

Sikap berlemah lembut dan berhati-hati lebih selamat dan menguntungkan




Terdapat sejumlah basar athar dan nas-nas yang memperkatakan tentang pentingnya sikap lemah lembut. Kelembutan adalah penolong yang tidak pernah menolak  jika diminta sesuatu darinya. Dan sepatutnya anda ketahui bahawa jalan sempit antara dua tembok yang hanya boleh dimasukki oleh satu kereta dengan kelajuan yang maksima. Untuk melaluinya, seorang pemandu sepatutnya memandu keretanya dengan hati-hati dan pelan-pelan. Jika dia memandu keretanya dengan laju pastilah dia akan terhempas ke kiri dan ke kanan, dan akhirnya kereta itu rosak.

            Sama dengan pohon kecil yang kita tanam di halaman rumah. Jika anda menyiraminya sedikit demi sedikit maka air itu akan diserap oleh tumbuhan itu dan menyegarkannya. Tetapi, walaupun dengan ukuran air yang sama dan anda semburkan kepada pohon yang baru ditanam itu sekaligus maka tanaman itu akan tercabut. Jumlah airnya sama tetapi caranya yang berbeza.

            Sikap terburu-buru dan membuta tuli dalam melakukan sesuatu akan mendorong kea rah bahaya dan melenyapkan manfaat. Sebab kebaikkan itu ditegakkan di atas kelemah lembutan : “Tidaklah kelembutan itu ada dalam sesuatu kecuali dia akan menghiasinya, dan tidaklah kekasaran itu ada pada sesuatu kecuali dia akan mencemarkannya.”


[Sumber Dari : Buku La' Tahzan |Dr.'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni]


No comments: